Samverkan för påverkan

Självklart samarbetar vi med våra lokal- och temaföreningar inom vår region, med andra läns- och regionföreningar och Astma- och Allergiförbundet! Samlade erfarenheter når längst!

Exempel på samarbete under året är ”Pollenpreppen” som pågår nu! Vi kommer även att finnas på Skolsköterskekongressen med en gemensam monter för att nå ut med kunskap om astma- och allergi i skolan!

Vi samverkar även med vårdprofessionen, forskare och andra organisationer som har samma mål som oss! En viktig samverkanspartner är allergikonsulenterna vid Centrum för arbets- och miljömedicin (CAMM) Region Stockholm. De fungerar som en länk mellan vården, barn- och föräldrar och skolpersonal, utbildar skolpersonal och föreläser! Ett av deras viktigaste verktyg är ”Elevhälsoportalen” och ”Allergironden”, den senare har tagits fram av Astma- och Allergiförbundet och vi är med och uppdaterar den under året! Mer om det kan du läsa i höst. Under tiden kan du läsa om Elevhälsoportalen och deras allergiförebyggande arbete i förskola och skola genom att klicka på bilden nedan.

Vi deltar i referensgrupper med vårdpersonal för att hålla oss uppdaterade om vad som händer i vården, få del av ny forskning och bjuder in dem att föreläsa så att ni får ta del av det senaste! Inom BAMSE-projektet har man följt barn- och unga i Stockholm under 30år och genom omfattande forskning försökt lösa gåtan varför astma- och allergi uppkommer! Rönen har ökat kunskapen om astma och allergisjukdomar och gör att man numer kan arbeta mer allergiförebyggande!

Vi ingår även som patientföreträdare i den regionala arbetsgruppen Regionalt Programområde (RPO) Lung- och allergisjukdomar nu när region Stockholm ska föra in Vårdförlopp IgE-förmedlad matallergi, Nationellt programområde (NPO), inom vården för en mer jämlik vård. Läs mer: Vårdförlopp matallergi, IgE-förmedlad | Kunskapsstyrning vård | SKR (kunskapsstyrningvard.se)

En annan viktig fråga är rätten till allergivaccination där tillgängligheten är ojämlik. Vi vet också att steget från barn- till vuxenvård fungerar dåligt för många unga. Där kräver vi tydligare rutiner från vårdens sida. Läs mer: Ny rapport: Stora orättvisor i pollenvården – Astma- och Allergiförbundet (astmaoallergiforbundet.se)

Vi samverkar även med Funktionsrätt Stockholms Län och referensgrupp ”Barn, unga och deras närstående” där vi arbetar för att barn- och unga med olika funktionshinder ska ha en mer tillgänglig miljö och vara delaktiga i samhället som andra jämnåriga! Barnkonventionen är numera svensk lag och slår fast att alla barn har samma rättigheter, lika värde, liv och utveckling och det gäller självklart även barn med en funktionsnedsättning eller kronisk sjukdom. Läs mer: Barnkonventionen – UNICEF Sverige | unicef.se

Publicerad den: 7 maj 2024